Hvorfor er det her virkelig en bog, vi anbefaler dig at læse?
Meera er professionel blogger. Hun lever simpelthen af at hjælpe soloselvstændige med at blive langt bedre til at skrive for at tiltrække og konvertere kunder. Hun stiller simple og super skarpe spørgsmål, der enten får dig godt fra start – eller styrker det, du allerede gør. Nænsomt tager hun dig gennem begreber som “målgruppe”, så det faktisk er til at forstå – OG omdanne til den gruppe af mennesker, som du skal nå ind til med dine tekster.
Du kommer også igennem flere metoder til at finde ud af, HVAD du skal skrive om. For ja, det kan mærkes, hvis du bare flitter noget ud gennem tastaturet for at gøre det. Eller endnu værre: For at skabe LEADS. For hvem gider være et lead?? Til gengæld hjælper hun dig, så du kan flytte et menneske fra at være en “læser” til at blive en “læser OG kunde”.
Med andre ord: Meera skal du læse, hvis du skriver som en del af din marketingstrategi for at få kunder.
Hvad har “The One Hour Content Plan” gjort for os?
Det er klart. “Målgruppe” er fx et begreb, vi kender, og ja, fordommen om, at vi kan trække statistikker op ad lommen er delvist rigtig ;-) MEN wow, hvor er hun stærk til at beskrive de begreber, vi kender! Der er nuancer, som ALLE kan få glæde af at dykke ned i!
En tekst er en tekst er en tekst. Og så slet ikke!
Særligt de tekster, der balancerer på knivspidsen mellem ren inspiration og så de tekster, der sælger, er vanskelig. For vi har aldrig haft lyst til at skrive tekster, der råber KØB ELLER DØ!!! Men hvad gør man så??? Så gør man det, som Meera beskriver så sindssygt godt!
Denne lille bog har styrket vores tekster.
Mange gange!
God læselyst :-)
Tre killer fokusområder
– Hvordan finder du ud af, hvem din målgruppe er for at blive professionel blogger?
– Hvorfor er det vigtigt at holde godt fast i din brandidentitet hele vejen igennem?
– Hvilke tre strategier skal du følge for at skrive killer-content?
Bl.a., bla., bla. din målgruppe
Du har hørt det en million-milliard gange: Find din målgruppe. Og ja, det er også vigtigt, når du er professionel blogger. Så hvis du vil skrive som en del af din strategi for at få kunder i din lille biks, skal du altså også i den sammenhæng være super OBS på, hvem din målgruppe er.
Meera skriver, at det ikke er nok at fokusere på fx “Kvinder”, og så tænke: “Tjek, så er det styr på det!”
Du bliver nødt til at tænke endnu mere præcist og definerende. Hun har et meget rammende eksempel. Her direkte oversat: “Måske er din målgruppe hjemmegående mødre, der gerne vil lære, hvordan man laver sund, veganske retter på budget?”.
Jep, det er så langt ved, vi skal.
Læg mærke til, at der også er et ønske om at opnå noget, der ligger i definitionen. Meeras næste spørgsmål, som du skal stille dig selv, er, hvilken forandring du vil skabe for læserne. På den måde kommer du til, gennem dine blogindlæg, at gøre en reel forskel og skabe forandring for læserne.
Overvej tre vigtige faktorer her:
- Hvilken proces går læserne igennem?
- Hvad tænker de?
- Hvad føler de?
På den måde kan du tale langt mere direkte ind til det enkelte menneske, og den verden, som han eller hun befinder sig i. Allerhelst skal du lære dem at kende - og gerne tale med dem.
Godt. Dine læsere ønsker en forandring. Og du er klar til at give den til dem gennem din blog. Vi ser lidt senere på, hvilke emner du så kunne skrive om! Èn ting ad gangen ;-)
Metoden til at skabe fantastisk nyt indhold til din blog
Ja, det er netop dét. Det kan være super svært. Du kender det muligvis også ift. dine sociale medier. Hvad skal man mon skrive? Her er de to killer-content strategier.
Ekspertmetoden kommer her
Start med at spørge: “Hvad skal din målgruppe vide for at skabe den forandring, du fokuserer på?”
Tricket er så at dele de emner, du umiddelbart kan komme i tanke om, ned i underkategorier. Det gode ved denne metode er bl.a., at det er langt nemmere for læserne at dykke ned i et enkelt emne uden at skulle tæske rundt og finde en vigtig pointe på side ni, afsnit tyve i et generelt blogindlæg. Og ja, så skal du hele tiden reflektere over dit mål, så du ikke ryger for langt væk fra din oprindelige idé.
Målsætningsmetoden kommer her
Her skal du simpelthen se på formålet med din blog. Hvilke emner og hvor mange blogindlæg vil du skrive i løbet af den næste måned?
Hvis du ifølge Meera har et mål om fx at få så og så mange tilmeldte til din blog eller nyhedsbrev den næste måned, så er det vigtigt, at du gør det super let at tilmelde sig. I Normé har vi fx mere end 2/3 af vores tilmeldinger til vores Noter via vores pop-up-formular. Sørg for ikke at gøre den for irriterende, så man fx ikke får den vist, hvis man har tilmeldt sig allerede. Men jeg kan bare sige, at det virker. En god idé er også at skrive et stort antal indlæg, for at give det et boost - eller skrive et gæsteblogindlæg på en anden bloggers side for at blive eksponeret for andre.
Fra læser til køber – hvordan gør du?
Okay.. Èn ting er at få læsere. Super godt. Du gør et godt stykke arbejde.
Det er noget ganske andet at få nogen til at trykke på købs-knappen. Hun kalder den købsmetoden, og den består af fem trin.
Og det hjælper læseren med at forstå, at der er noget, de kan købe løsningen på udfordringer, som læseren sandsynligvis ikke vidste, at han eller hun havde. Det at potentielle kunder ikke kender deres udfordringer eller endnu ikke er klar over, at problemerne kan løses, kender du sikkert godt. Så lad os se på det!
- Du skal vise læseren, at der er et problem og at du har en løsning på det. Gør det tydeligt. En overskrift kunne lyde nogenlunde sådan her: “Ti fejl du ikke vidste, du laver”.
- Nu skal du så lave indhold, der viser læseren, at du tilbyder en hurtig løsning på problemet. Det kunne fx være: “Fem simple genveje til lækre, veganske retter”.
- Det kan være en super god idé at have en række af anbefalinger fra andre kunder eller en FAQ, der kan besvare deres spørgsmål. For der vil sandsynligvis være nogen, inden læseren er klar til at købe af dig. En tredje og rigtig god mulighed er også en chat.
- Når du har en kunde, så gælder det om at få dem til at komme tilbage og købe mere hos dig. Det kan du fx gøre ved at tilbyde dem at joine en mailingliste.
Hold et konsistent brand – så dine kunder forstår, hvem du er
Det kan være, du tænker, at branding er fluffy og ukonkret.. At det kun er noget for de store “brands”. Tænk i stedet på et brand som dit ry. Forestil dig eksempelvis, at du ændrer karakter hver gang, du var sammen med en gruppe venner. Din stemme ændrede sig og din måde at formulere dig på ændrede fuldstændig karakter. Måske tog du også vidt forskelligt tøj på. Jep, det ville være underligt. Gad vide, hvilken version af dig, de ville se i dag?
Det gælder altså om at træffe en beslutning. Og ja, den skal du holde fast i! Av… Men altså - ellers forvirrer du OG mister forretning.
Hvad gør du? Jo, nu skal du høre:
- Se på alt det, du allerede har skrevet. Har det samme tone? Kunne forskellige mennesker have skrevet det? Eller er der en rød tråd..?
- Overvej, hvilke tre karakteristika, der bedst beskriver dit brand. Det kunne være charmerende, grundig og fuld fart på.
- Og så skal du tage de karakteristika og kører dem en tur gennem ADDE-møllen. Det står for attribut-markører, do’s, don’ts og ekspressioner.
Sådan bruger du ADDE-modellen
- Har du fx sagt “modig” som en attribut, så spørg dig selv, hvad det betyder i din “brand voice”?
- Det kan måske betyde, at du er modig i dine handlinger - tør skrive noget, som andre måske ikke ville gøre. Tage imod en udfordring mv.
- Og hvad er det så IKKE? Hvad betyder “modig”, at du IKKE er? Det kunne fx være at være bange for at tage en udfordring op. Sige nej til at tale foran et publikum, som du ikke er vant til.
- Til slut skal du komme med nogle konkrete ord, vendinger og ja, endda emojiis, der understreger din attribut rigtig godt.
God fornøjelse og 'happy writing'.