Hader du salg? Så bliv en go-giver!

17.1.2020

Salg er sandsynligvis næppe dét, der var drivkraften bag dit liv som selvstændig. I stedet har det sikkert været fagligheden, friheden, muligheden for at yde en god service eller noget fjerde.

Først på 100-pladsen ligger salg. Hvis den ikke ligger på listen over hade-aktiviteter!

Det var heller ikke derfor, jeg valgte at springe ud som selvstændig.

Nu har jeg lært at elske det.

Faktisk ser jeg det som en spændende, faglig udfordring at sikre mig, at jeg har afdækket behovet rigtig, rigtig godt, skabt en god fornemmelse af, hvilken værdi, jeg kan levere, og gjort det muligt for personen at gå ind til oplevelsen med den rigtige følelse.

For vi skal helst uden om en tendens til at overvurdere, ligefrem hype, produktet, så forventningerne bliver umulige at leve op til.

Drop din PITCH

Salg er et udskældt ord – specielt i Danmark, og særligt hvis du har befundet dig i og omkring den offentlige sektor eller har venner eller familie dér (ligesom jeg). Og måske oplever du, at du skal binde knuder på dig selv, hver gang spørgsmålet om at KØBE det, du kan eller gør, ved eller har? Selvom det skulle være legende let, vil jeg alligevel virkelig anbefale dig at lytte lidt.

For du har måske en PITCH liggende. Og blevet rigtig god til at levere den – også i en elevator! Men har du aldrig hørt om det at være go-giver, eller gerne vil vide lidt mere om det, så kunne du måske gå hen og blive lidt klogere ved at (gen)læse lidt op på det (ligesom jeg har gjort op til flere gange).

Rygtet går, at de myriader af erhvervsnetværk rundt omkring i det ganske land, går efter devisen “go-giver”. Du skal give, før du kan få. Jeg vil gerne udfordre dig lidt, for er du HELT sikker på, at det er dén fornemmelse, du har, helt inderst inde, når du deltager i et møde, en reception eller konference?

Go-givers sælger mere

Ha’ det godt med at tage imod!

Penge er noget du får for det, du sælger. Det er en helt naturlig udveksling af værdi. Lad være med at tænke, at du “tager” penge fra din kunde. Du leverer en værdi, og din kunde modtager værdi.

At være go-giver betyder ikke, at du ikke må sælge. Tværtimod. Men når du møder andre mennesker for første gang, så lad pitchen blive derhjemme. Få dig i stedet en god relation. En ven.

For ja, det kunne godt blive den næste, kommende kunde. Men det kunne også være, at det kunne blive én, der godt kan lide dig, og som kommer til at henvise til de 250 mennesker, der statistisk set er i vedkommendes netværk.

Fokusér 100% på den anden

Mange har grundlæggende tanke om, at en samtale til fx et “kaffemøde” er allerbedst, hvis det handler 50% om den ene og 50% om den anden. Faktisk skal du gå efter 100% fokus på den anden! Du skal lære den anden at kende, vide hvad der betyder noget for alvor!

Tro mig, de vil HUSKE dig.

For det sker så sjældent.

Da jeg startede op som selvstændig havde jeg tusindvis af kaffemøder. Rene kaffemøder uden mål og mening (det vil jeg bestemt ikke anbefale i dag!). Men faktisk konverterede jeg hver 3. til en kunde(!) Min salgsmentor var stunned. Hvordan pokker gjorde jeg dét?

Jo, nu skal du høre.

For mig som sociolog, var det super unaturligt at sælge.

Men det var vanvittigt naturligt for mig at spørge.

Hvordan…?

Hvorfor..?

Og hvad skete der så?

Alle mine kaffemøder var ét stort kvalitativt interview.

Og jeg tog noter.

Og jeg kunne hjælpe dem.

For jeg lyttede.

Vidste de noget om mig..? Nope. Kun at jeg var god til at lytte, spørge ind, være interesseret for DEM og deres forretning. Og det var mere end rigeligt til at gøre det lille, første køb muligt.

Hvis du er blevet en smule tændt af alt det der go-giver halløj, vil jeg virkelig anbefale dig at læse bogen “Go-givers Sell More” af Bob Burg og John David Mann. For nylig genlæste jeg bogen, og ja, jeg er så begejstret for den, at jeg har lavet en mini-version af den på dansk i boghylden. Du kan finde miniudgaven ved at følge linket her, og nederst på siden finder du også et link til saxo.dk, hvor du kan købe den og læse den fulde version, hvis du vil :-)

Tilbage til dig

Har du svært ved at forlige dig med salget? Eller har du en god historie om, hvordan du som go-giver er lykkedes med noget? Så vil vi sindssygt gerne høre om det, og høre hvordan det virkede!

Mange hilsner fra Tenna (og vink fra Jakob)!

→ Alle noter ✍🏼
Prøv Normé gratis: 1 uge med fuld skrue

Find smørhullet og byg branding, der sælger!

Normé StarterKit