1. Du skal huskes
Vi lever i en verden fyldt med støj! En gennemsnitlig person modtager ikke mindre end 5000 reklamebudskaber hver dag. Læg dertil, at et menneske kun husker 7 % af en samtale. Så selvom du har tæt én-til-én kundekontakt, hvad er din bedste chance så for at blive husket? Det er at fokusere.
Hellere gentage det samme budskab 30 gange på forskellige måder end at have 30 forskellige budskaber. Bliver du glemt, så kan du ligeså godt glemme det.
2. Du skal kunne fortælle fængende om din værdi
Bliver du kedelig at høre på, hvis du gentager det samme budskab igen og igen? Svaret er et rungende nej! Nu hvor du har droppet de 29 opremsninger af dine mange talenter, så har du faktisk fået tid til at fortælle fængende historier, hvor du udpensler værdien ved dit arbejde i konkrete projekter.
Derudover har du tid til at spørge din kunde og lytte til, hvad der rent faktisk er af udfordringer, så du kan fokusere på at fortælle om den værdi, som giver bedst mening for din kunde.
3. Du skal være troværdig
Du er uden tvivl utrolig dygtig til dit arbejde og leverer hver gang. Men er du nu ligeså dygtig som Hanne fra den anden virksomhed, som ikke laver andet end at fokusere på netop den ydelse, som din potentielle kunde har brug for? Det kan din kunde med rette så tvivl om.
Selvom du måske netop er dygtig til organisationsudvikling, fordi du også er coach for privatpersoner, så kan det være utrolig svært at se og forstå det udefra. For at fremstå så troværdig som muligt – især overfor nye potentielle kunder, så fokusér på én faglighed.
4. Du synes måske, at du har styr på det..
Nu tilbage til fagligheden. Min erfaring siger mig, at jo mere du ved, des mere ved du, at du ikke ved. Derfor bør du måske vende tilbage til rødderne i din faglighed og spørge dig selv, om du er blevet for magelig? Sæt dig for bare at læse 10 minutter hver dag. Har du ikke tid, så drop din feedreading på de sociale medier. Når du har et fokus på din faglighed, så kan du lære noget fra mange forskellige kanter, som du kan overføre til dit fokusområde.
Men hold fast i dit fokus. Selve overførslen af viden fra et felt til et andet sker ikke automatisk. Det kræver mod at lære nyt! Så husk at bevare din tro på dig selv undervejs. Ellers kan dine kunder lynhurtigt mærke din usikkerhed, og det er naturligvis ikke fremmende for din branding.
5. Du skal bruge din tid rigtigt
En god grund til at fokusere er tid. Du kan tjene flere penge, og du kan blive mere glad og fyldt med energi. Men du kan ikke få mere tid end den, du har. En ting jeg har bemærket ved dem, der hele tiden skifter fra en opgave til en anden er, at de bruger ufatteligt meget tid på forberedelse.
Når du skal undervise eller holde foredrag eksempelvis, så bør du naturligvis altid forberede dig. Det tager meget lang tid, hvis du skal holde et foredrag om et emne, som du ikke har beskæftiget dig med meget længe. Så selvom du er med på det nyeste og holder fagligheden stærk, så overvej om det er tiden værd.
Tid er penge, og det er også alt muligt andet, du går glip af, hvis du bruger den forkert.
6. Strukturen er afgørende
Du kan blive dygtig til dit fag. Du kan også blive dygtig til at strukturere en proces omkring dit produkt eller din ydelse. Har du et undervisningsforløb, som du har holdt mange gange, så ved du hvilke emner, der helst bør komme først. Du ved også, hvornår det vil være bedst at sende en faktura, så kunden får den bedst mulige oplevelse og du samtidig får dine penge.
Du ved også, hvor meget energi, du bør lægge i et møde før ordren kommer og hvor mange spørgsmål der kan komme undervejs og efter modtagelsen af produktet eller ydelsen. Hvis der er noget jeg eksempelvis har lært omkring udførelsen af en hjemmeside, så er det hvor mange mirakler den rigtige struktur kan gøre for processen.
Den mindsker stress hos kunden, der hurtigt kan miste overblikket. Den mindsker risikoen for misforståelser, der fører til fejl, den øger sandsynligheden for, at vi bruger den rimelige tid (og undgår tusind ændringer efter første udkast) og ikke mindst har den mangedoblet vores kunders tilfredshed. Det er proces, og det er kun et fokus og dermed viden og erfaring, der kan skabe det.
7. Mersalg til eksisterende kunder
Skal du så aldrig lave andet end én ting? Naturligvis kan det være værd at overveje, om du kan lave flere forskellige ting, der alligevel har en fællesnævner, der er så stærk, at du fremstår troværdig. Nogle gange kan opgaver variere betydeligt meget, selvom det på overfladen er ens.
På et tidspunkt lærer du dine kunder rigtig godt at kende. Nu har din kunde oplevet din stærke faglighed, og at du fx leverer det aftalte til tiden. Så kan det være, at dit kendskab til kunden sikrer dig, at fx dit tidsforbrug på at lære kundens behov at kende falder sammenlignet med dit tidsforbrug på nye kunder. Og så giver det mening at bruge lidt ekstra tid på at undersøge det enkelte emne nærmere før du færdiggør opgaven og leverer til kunden.
Et fokus i branding kan skabe et yderst varierende arbejdsliv
Tænk din branding sådan her: Du har et hovedfokus. Det er dit brand udadtil. Så snart din nye kunde har købt og har lært dig at kende, kan du med fordel vise nogle af dine hyldevarer frem. På den måde har du mulighed for at fastholde en varierende hverdag som selvstændig samtidig med, at du fremstår yderst professionel og troværdig udadtil.
Så gælder det blot om at beslutte dig for, hvilket fokus der er det bedste at have udadtil. Husk at vælge noget, der kan skaffe dig nye kunder! Det er en vigtig detalje.